Co to jest copywriting?

Marketing internetowy często wymaga nie lada kreatywności. Przecież jako przedsiębiorca lub marketer chcesz wyróżnić swoją firmę w gąszczu cyfrowych komunikatów. Jednym ze sposobów na zwiększenie zasięgu i rozpoznawalności jest zadbanie o copywriting. Z tego artykułu dowiesz się, czym on jest i dlaczego warto się nim zainteresować.

co to jest copywriting webwriting seo

Copy – różne rodzaje tekstów reklamowych

Na samym wstępie wypadałoby wyjaśnić, co to jest copy. Angielskie słowo w kontekście marketingu wbrew pozorom nie oznacza kopiowania. Wręcz przeciwnie! Powinno kojarzyć się z czymś oryginalnym, kreatywnym. W języku marketingowym copy to nic innego niż tekst mający na celu zareklamowanie jakiejś firmy, usługi lub produktu. Powinien on zachęcać potencjalnych klientów do zapoznania się z ofertą lub dokonania transakcji, a także wyróżniać firmę unikalnym tonem komunikacji.

A skoro mowa o tekstach, to można się domyślić, że mogą one przybierać różne formy. Copy to może być hasło na billboardzie przy dworcu, notatka prasowa w rubryce z reklamami (zaraz pod sekcją sportową) czy tekst na stronie internetowej, mówiący o tym, że firma oferująca catering dietetyczny ma najlepszego w mieście szefa kuchni, składniki jego potraw pochodzą z ekologicznych upraw, gotowe dania dostarczane są zawsze na czas w pojemnikach z ekotworzywa.

Przykłady tekstów reklamowych można mnożyć w nieskończoność. Warto więc zainteresować się, czym jest copywriting, aby łatwo dopasować treść do typu komunikatu. Tworzenie wartościowego copy otwiera przed Tobą wiele ścieżek dotarcia do (nowych i aktualnych) klientów. Ścieżek, na końcu których znajduje się realizacja celów biznesowych Twojej firmy.

Copywriting – co to jest za czarna magia?

Skoro już wiesz, co oznacza słowo copy, dużo łatwiej będzie zrozumieć, czym jest copywriting. To dziedzina marketingu polegająca na tworzeniu tekstów reklamowych. To prosta definicja, jednak różnorodność form tekstowych funkcjonujących w internecie nieco komplikuje sprawę. Można to sprowadzić do poniższego schematu.

Każde copy jest formą tekstową, ale nie każda forma tekstowa to copy.

Najlepsze jest to, że spora część copywriterów nie zdaje sobie do końca sprawy, czym de facto jest copywriting. Oferując usługi polegające na tworzeniu wszystkich rodzajów tekstów do internetu w praktyce częściowo zajmują się oni copywritingiem a częściowo webwritingiem (o którym przeczytasz nieco niżej). W moim odczuciu lepiej jest jednak pozbyć się nie do końca zrozumiałych, branżowych określeń. W zamian za to w mojej ofercie przeczytasz, że zajmuję się po prostu tworzeniem treści na stronę firmową. Prostota w przekazie – na tym opiera się skuteczne copy.

co to jest copywriting seo analityka

Copywriting a webwriting

Zasadniczą różnicą między copywritingiem a webwritingiem jest cel tworzenia treści. Zadaniem copy jest sprzedawanie lub zachęcanie do wykonania jakiejś czynności. Mówiąc krótko – to copy ma napędzać maszynę do zarabiania pieniędzy w Twojej firmie. Dlatego komunikaty tego typu są eksponowane w widocznych miejscach, przyciągają uwagę oryginalnością, są testowane pod kątem skuteczności.

Z kolei webwriting to tworzenie treści publikowanych w internecie w różnych celach. Przecież nie każdy tekst musi być napisany z myślą o sprzedaży. Czasem będą one spełniać rolę edukacyjną, informacyjną czy wizerunkową.

Mimo różnic w tych dwóch rodzajach treści, copywriting i webwriting mogą się wzajemnie uzupełniać. Łączy je to, że tworzysz je z myślą o kliencie, dlatego powinny odpowiadać na jego potrzeby i utwierdzać go w przekonaniu, że to Twoja firma jest najlepszym miejscem, w który może je zaspokoić.

Czym są teksty pisane pod SEO?

Tworzenie treści pod SEO jest osobną dziedziną copywritingu (lub webwritingu). Polega ona na tym, że w tekst wplecione są słowa, które wpisujesz w wyszukiwarkę, jeśli chcesz znaleźć informacje na interesujący Cię temat. Te słowa tworzą frazy kluczowe. One pozwalają stronie internetowej na osiąganie coraz wyższych wyników w wyszukiwarce.

co to jest copywriting wyniki wyszukiwania google

Pisanie tekstów pod SEO polega na umiejętnym wykorzystaniu fraz kluczowych a także na dostosowaniu treści do algorytmów Google (lub innej wyszukiwarki). Mogą one obejmować m.in. długość tekstu a także jego czytelność. Oczywiście na wyniki w wyszukiwarce działa dużo innych czynników, ale myślę, że to jest materiał na osobny artykuł.

Co to jest copywriting? Podsumowanie

Wiesz, że marketing internetowy wymaga kreatywności. Dobrze napisane copy może podnieść wyniki finansowe firmy, a także zwiększyć jej rozpoznawalność. Spójność w komunikatach wysyłanych do klientów ma także znaczenie wizerunkowe. Skorzystaj więc z potencjału, jaki daje copywriting i webwriting. Jeśli myślisz o wprowadzeniu profesjonalnych tekstów reklamowych do swojej działalności, skontaktuj się ze mną. Chętnie porozmawiam o tym, co możemy dać Twoim klientom.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.